Blogg

RSS

Kassasystem är en central del av Göteborgs detaljhandel

21 Sep 2024

Effektiva kassasystem förbättrar kundupplevelsen i Göteborgs butiker och restauranger. Särskilt då de anpassas efter verksamheten. Läs hela artikeln här.

Kassasystem har blivit en hörnsten i moderna verksamheter, där smidighet och effektivitet står i centrum. I Göteborg, en stad känd för sina pittoreska butiker och restaurangkvarter, behövs det pålitliga lösningar som kan hantera den dagliga strömmen av kunder. Föreställ dig en hektisk lördag eftermiddag, där kassasystemet måste fungera felfritt för att säkerställa en positiv kundupplevelse. 

Göteborg med sin blandning av små, charmiga caféer och större, internationella kedjor kräver flexibilitet och anpassningsförmåga. Här möjliggörs allt från snabb kontaktlös betalning till avancerad lagerhantering, vilket gör vardagen enklare för både kunder och butiksägare. I denna dynamiska miljö är det viktigt att kassasystemen inte bara är tillförlitliga utan också intuitiva, så att personalen enkelt kan hitta och använda systemets funktioner.

Olika typer av kassasystem 

För företag i Göteborg är valet av rätt kassasystem avgörande för att möta kundkraven och förbättra den interna verksamheten. Utbudet av kassasystem spänner över allt från traditionella, stationära lösningar till moderna, mobila system som möjliggör en mer flexibel kassaupplevelse. Oavsett företagets storlek eller bransch, finns det kassasystem i Göteborg som är utformade för att uppfylla dessa krav och bidra till verksamhetens framgång.


Mobila lösningar har blivit särskilt populära bland caféer och marknadsstånd, där snabbhet och enkelhet är högsta prioritet. Dessa system gör det möjligt att hantera betalningar direkt vid bordet eller vid disken, vilket minskar köer och förbättrar kundupplevelsen avsevärt. För större detaljhandelsföretag erbjuder integrerade system för lagerhantering och kundrelationer möjlighet att följa varje aspekt av affären i realtid. 

Att överleva en kontorsflytt utan huvudvärk

10 Sep 2024

En kontorsflytt kan vara ett äventyr med både höjdpunkter och fallgropar. Läs artikeln och lär hur du hanterar denna kanske nödvändiga situation på bästa sätt.

När tanken på ett nytt kontor börjar gro, uppstår snart frågorna: var börjar man och hur sjutton får man ihop allt utan att tappa förståndet? En kontorsflytt är inte bara ett logistiskt arbete utan också en emotionell resa. Men med strategisk planering och en bra städfirma i bakfickan, kan även den mest bindgalna flytt bli lika lugn som en svensk sommardag.

Tid är verkligen pengar i detta sammanhang. Och ingen chef vill höra om datorer som försvunnit ner i Alice i Underlandets kaninhål. Nej, se till att ha koll på prylarna. Märk lådorna noggrant, annars kan det sluta i kaos. Låt inte flyttdammet lägga sig innan allting är exakt där det ska vara.

En effektiv kontorsflytt börjar alltid med planering

Första steget i alla kontorsflyttar bör vara att fastställa tidslinjen: när, hur och framförallt, varför denna förändring behöver ske. En renovering kanske lockar, eller är det nya affärer som väntar runt hörnet. I denna balansakt är det viktigt att involvera de anställda tidigt. Fördelning av ansvar och ordentliga instruktioner minskar risken för missöden.

Flyttfirmor är hjältar i detta drama och kan ofta erbjuda paketlösningar som underlättar. Och har du tänkt på IT-konsulter? Inget nätverk med datorer kan sättas ihop av amatörer, och en IT-krasch bör undvikas till varje pris. Tänk också på att oavsett om ni flyttar för att växa eller bara för att få bättre utrymme, är det grundläggande att hålla huvudet kallt.

Rusta och Matcha-tjänster i Uppsala

15 Jul 2024

Rusta och Matcha hjälper arbetssökande i Uppsala att hitta rätt utbildning och anställning genom personlig vägledning och ett starkt nätverk. Läs artikeln.

Att hitta rätt jobb kan vara en utmaning, och för de flesta arbetssökande innebär detta en tid av osäkerhet och frustration. Genom Rusta och Matcha i Uppsala ges möjligheten att få professionell coachning och vägledning. Detta sker genom regelbundna möten med en jobbcoach som anpassar insatserna efter den arbetssökandes behov och förutsättningar.

Genom att koppla ihop arbetssökande med relevanta utbildningar och praktik blir vägen till anställning mycket enklare och målmedveten. En av styrkorna med Rusta och Matcha är tillgången till ett brett nätverk av arbetsgivare. Genom att erbjuda deltagare möjligheten att delta i jobbmässor och rekryteringsträffar ökar chanserna för en lyckad matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande.

Framgångsrik matchning med Rusta och Matcha

För att maximera fördelarna med Rusta och Matcha i Uppsala, är det viktigt att förstå hur tjänsten fungerar och vad som krävs av deltagarna. Personlig utveckling är central. Genom att erbjuda exempelvis praktik och kurser i yrkessvenska blir arbetssökande bättre förberedda att möta arbetsmarknadens krav. Detta är särskilt viktigt för dem som nyligen kommit till Sverige.

Samtidigt har arbetsgivare möjlighet att få tillgång till väl rustade kandidater som genomgått noggranna förberedelser. Rusta och Matcha i Uppsala skapar således en bro mellan arbetsgivarens behov och arbetssökandes potential. Detta program har visat sig vara mycket effektivt för att minska arbetslösheten i regionen och att skapa hållbara karriärvägar för många.

Hjälp med bokföringen - En smart lösning för företagare

12 Jan 2024

När du tar steget och startar ditt eget företag, flödar drömmarna fritt. Visioner om framgång och expansiva vinster dominerar tankarna, medan de mer tidskrävande uppgifterna tenderar att glömmas bort. Bland dessa utmaningar är bokföring en av de mest krävande och tidsödande sysslorna som företagare ställs inför. Men det finns ett sätt att lätta på bördan och fokusera på det du är bäst på: anlita en professionell bokföringsbyrå.

Kalle, en nystartad företagare med stora ambitioner, befann sig i samma situation. När hans företagsverksamhet tog fart, kom kunderna betydligt snabbare än förväntat. Plötsligt befann han sig vid sitt skrivbord långt efter midnatt, och hans bokföring var fortfarande inte färdigställd. Det var ett nödvändigt steg för att kunna redovisa moms, men Kalle hade inte räknat med att det skulle bli en så överväldigande uppgift. Han insåg att om han inte snabbt lärde sig bokföringens finesser skulle han stå inför en besvärlig situation.

En lyckoträff på frukostmötet

Lyckligtvis för Kalle hade ödet andra planer. Vid ett frukostmöte för företagare träffade han en kollega inom samma bransch och delade med sig av sina bekymmer. Det visade sig vara en oväntad förmån att sitta bredvid denne kille just den morgonen. Redan samma dag tog Kalle kontakt med en pålitlig bokföringsbyrå. Snart hade han lämnat över alla sina ekonomiska dokument och papper. Det bästa av allt var att företagets ekonomi kunde hanteras och granskas online. Det gav Kalle möjlighet att behålla kontrollen över sin ekonomi utan att bli fördjupad i den dagliga bokföringen.

Visst, det kostade några extra kronor att anlita en professionell byrå, men i jämförelse med den tid och energi det skulle kräva att själv utföra bokföringsarbetet var det väl värt det. Nu kunde Kalle ägna sig åt att betjäna sina kunder och fokusera på att skapa intäkter. Han kunde återigen drömma om ett blomstrande företag utan oro. Dessutom kunde bokföringsbyrån han anlitade ta hand om löneadministration och andra ekonomiska uppgifter när det blev dags att anställa personal. För mer information se bokföringstockholm.nu.

Fruktkorg Stockholm - en vanligare lösning

28 Dec 2023

Funderar ni på att börja prenumerera på en fruktkorg i Stockholm? Fler och fler företag har börjat nyttja denna tjänst och där man som ett brev på posten får en massa fördelar.

En fruktkorg i Stockholm ger alltid tillgång till snabb energi - och nyttig sådan för de anställda. Genom detta så kan man också undvika det kostsamma energitapp som kan synas efter lunchen och de anställda kan, på ett nyttigt sätt, hela tiden hålla energinivån högt upp på skalan.

Fördelar med fruktkorg i Stockholm

Utöver att man får tillgång till nyttig energi genom att välja en fruktkorg i Stockholm finns även andra klara fördelar. Här nedan följer ett axplock:

  • Ersätter fikat. Sverige har en stolt tradition av att fika och umgås. Detta sker på arbetsplatser - men även privat. Problemet är att det handlar om bullar, kakor och godis, något som är sämre för både hälsan, vikt och tänderna. Vårt råd - fika gärna, men välj nyttigare alternativ. En fruktkorg i Stockholm blir en bra lösning.
  • Bättre bild av företaget. Har ni kunder på besök så signalerar en fruktkorg att ni tar de anställdas hälsa på allvar. Ni ger en bild av ett företag som bryr sig och som är villiga att ta det där extra steget för att folk ska må bra.
  • Ger energi. Utöver energi genom att man blir piggare av att äta så adderas även energi mentalt genom en fruktkorg. På samma sätt som grönt och blommor så får man energi av att se en fruktkorg stående på bordet. Det handlar om en schysst detalj i inredningen, men med skillnaden att den kan ätas.
  • Anpassningsbar. Väljer ni rätt partner för fruktleverans i Stockholm så kan ni också skräddarsy en lösning för era behov. Hur mycket frukt vill ni ha, vilka frukter ska finnas i - och hur ofta ska en fruktkorg i Stockholm levereras? Det går hela tiden att justera efter behov och utvärdera löpande kring hur innehållet ska vara i korgen. Ingen verkar äta äpplen? Byt dessa mot en annan frukt!

Skyltar – För dig som vill synas i Göteborg

10 Oct 2023

Du som önskar att sprida ett budskap i Göteborg bör överväga att placera tydliga skyltar. Särskilt om budskapet är: "Här är min butik, välkommen in och handla!"

För att säkerställa att ditt budskap syns, är det självklart att du måste göra det märkbart. För tillfälliga budskap kan det vara lämpligt med exempelvis affischer eller banderoller. Men om budskapet är mer permanent, är det bäst att investera i en gedigen skylt. Speciellt om du vill visa var din butik finns och locka kunder att besöka den, är det klokt att montera en skylt på fasaden.

Du har möjlighet att välja mellan en skylt som monteras tätt intill väggen eller en som sticker ut. Skyltens utformning påverkar hur väl och från vilka håll ditt budskap syns. Ta en promenad i ditt lokala område och observera hur skyltarna är placerade och hur de ser ut. Kanske kan du hitta bra inspiration där?

Skyltar förmedlar budskap men kan kräva belysning

När du beställer skyltar i Göteborg bör du självklart göra det från ett företag som levererar just den typ av skylt du önskar. Det är till exempel mindre lyckat att vända sig till någon som tillverkar trafikskyltar om det är butiksskyltar som du har på din önskelista. Det kan också vara värt att överväga om belysning inkluderas i skylten eller inte.

En skylt utan intern belysning kommer att behöva lysas upp med externa lampor på något sätt om du vill att den ska vara synlig även när det är mörkt ute. Neonskyltar behöver till exempel ingen extern belysning, medan vanliga skyltar kräver det. Om det är nödvändigt eller inte beror på vilken typ av verksamhet du bedriver och hur synlig du vill vara.

Kassasystem till restaurang visade sig vara brilliant

10 Sep 2023

Som restaurangägare handlar det om att göra smarta val för att överleva. Därför valde Emmanuel att skaffa ett nytt kassasystem till sin à la carte restaurang.

Som ny restaurangägare hade Emmanuel börjat litet. Han ville växa med uppgiften och inte lägga ut onödiga pengar på att hyra in massor av personal som skulle stå sysslolösa under lugna kvällar. Visst skulle han kunna omge sig med en massa extra personal. Men så ville han inte ha det. Han ville att kunderna skulle känna igen de som serverade när de kom tillbaka.

En kompis från restaurangskolan hade öppnat en restaurang i Göteborg och de höll fortfarande kontakten. Det var spännande att se hur de båda växte in i sina nya liv och att det gick så bra för dem båda två. Vännen i Göteborg hade avancerat nu och när Emmanuel frågade hur han gjorde med personalen berättade denne att han skaffat ett smart kassasystem till restaurangen.

Kassasystem ovanligt för a la carte restaurang

Emanuel tar kontakt med företaget som säljer kassasystem till restaurang och bokar in ett möte. Under det får han veta att systemet kan göra stor skillnad då kunderna själva beställer i en app. När de ätit färdigt kan de även betala via mobilens app. Av flera anledningar är detta smart.

Kunderna behöver inte vänta. Kockarna får beställningarna och kan klart och tydligt läsa dessa så att de inte blir något missförstånd. Restaurangen behöver inte ta in mer arbetskraft då arbetsuppgifterna minskar, så även om kunden vill prata med en av servitriserna så hinns det med. Alltihop låter helt fantastiskt i Emmanuels öron och han bestämmer sig direkt.

Redovisningsbyrå i Stockholm med fokus på ekonomi

8 Sep 2023

En redovisningsbyrå i Stockholm skulle kunna hjälpa dig att få kontroll över din ekonomi. Då lämnar du sådant som bokföring och bokslut i trygga händer.

Ingen skugga ska falla på den som tycker att ekonomi kan vara ganska krångligt. Det kan gälla även för en privatperson med enskild firma, trots att man bara har en enda kund. Att förstå hur man ska bokföra och göra bokslut utan att hamna i trubbel hos Skatteverket är inte helt enkelt. I så fall kan det vara guld värt att ta hjälp av en redovisningsbyrå.

Om man tycker det är svårt med bokföring som småföretagare kan man bara föreställa sig hur det är om man driver en stor firma med massvis med kunder och stora mängder in- och utgifter som ska redovisas korrekt. Om så är fallet är det nästan omöjligt att sköta sin egen bokföring.

En redovisningsbyrå underlättar arbetet

När administrationen kring din ekonomi blir övermäktig finns det dock som sagt hjälp att få. Det är lätt att anlita en redovisningsbyrå i Stockholm och på många andra platser i landet. En hel del upplever att en stor börda lyfts från axlarna och att man därmed får chans att fokusera på sådant man hellre lägger energi på.

Man kan också välja hur mycket eller lite man vill ha hjälp med. Kanske finns det somliga delar du känner att du kan kontrollera själv – och att det känns som en bättre lösning. Då kan man skräddarsy ett upplägg som passar just dina behov.

Chefsrekrytering - Hjälp att hitta den perfekta chefen för ditt företag

3 Sep 2023

Att hitta en lämplig chef till ditt företag kan vara en utmanande uppgift. Men genom chefsrekrytering kan du få den hjälp du behöver för att hitta rätt person för jobbet.

För att vara en framgångsrik chef krävs det specifika egenskaper och kunskaper. Alla är inte lämpade för chefsrollen. Som chef måste man vara uppmärksam och kunna hantera och leda anställda på ett effektivt sätt. Dessutom krävs det gedigen kunskap inom arbetsområdet. En tystlåten person som har svårt att kommunicera med andra, både under enkla och svåra omständigheter, kanske inte är den bästa kandidaten för chefspositionen. Om du söker efter en lämplig chef för ditt företag kan chefsrekrytering i Stockholm vara till stor hjälp.

Att välja rätt chef genom rekrytering

Chefsrekrytering är en tjänst som underlättar processen att hitta rätt chef för ditt företag. Genom att ange dina behov och krav kan rekryteringsföretaget hitta en lämplig kandidat som matchar dina önskemål. Du slipper själv leta igenom ansökningar och genomföra anställningsintervjuer. När en eller flera potentiella kandidater har identifierats, överlämnar rekryteringsföretaget dessa till dig och ditt företag. Därefter kan ni själva besluta vilken av kandidaterna som passar bäst. Chefsrekrytering gör rekryteringsprocessen smidigare och effektivare för dig.

Att använda sig av chefsrekrytering innebär flera fördelar för ditt företag. Genom att utnyttja tjänsten kan du:

  • Sparar tid: Du slipper lägga ner tid och energi på att själv söka efter en chef och genomföra anställningsprocessen.
  • Få kvalificerade kandidater: Rekryteringsföretaget har expertkunskap och erfarenhet inom chefsrekrytering och kan identifiera kvalificerade kandidater.
  • Hitta den bästa matchningen: Genom att lyssna på dina behov och krav kan rekryteringsföretaget hitta en chef som passar perfekt för ditt företag.
  • Säkerställa professionalitet: Chefsrekrytering garanterar en professionell och objektiv rekryteringsprocess för att hitta den mest lämpliga chefen.

Få hjälp med rekrytering genom att besöka https://valegro.se/.

Värdet av ett välskrivet aktieägaravtal för aktiebolag

27 Aug 2023

Ett aktieägaravtal är en oerhört betydelsefull dokumentation som alla aktiebolag bör upprätta. Utan ett skriftligt avtal finns det ingen reglering av finansiering eller vinstutdelning.

Visste du att ett aktieägaravtal kan vara det mest avgörande dokumentet för ett aktiebolag? Det reglerar en mängd faktorer som är av yttersta vikt för bolagets framtid. Detta inkluderar inte minst finansieringsfrågor, vilket är av särskild betydelse.

De flesta aktiebolag genomgår perioder av mindre framgång. Att kassan börjar sina betyder dock inte nödvändigtvis att bolagets affärsidé är helt felaktig. Ibland kan det vara värt att fortsätta investera pengar i bolaget för att möjliggöra framsteg på en konkurrensutsatt marknad. Men varifrån ska dessa pengar komma?

Juridisk expertis för utformningen av aktieägaravtal

Att vara aktieägare i ett aktiebolag innebär inte automatiskt att man är skyldig att bidra ekonomiskt när bolaget behöver ytterligare kapital, såvida detta inte är reglerat i aktieägaravtalet. I vissa fall kan det faktiskt krävas att aktieägare tillför extra medel om bolagets ledning anser det vara nödvändigt. Innan man skriver på som blivande aktieägare bör man noga läsa igenom det befintliga aktieägaravtalet för att vara medveten om vad det innebär att äga aktier i ett specifikt bolag.

På samma sätt kan (och bör) ett aktieägaravtal reglera hur vinstutdelningen till aktieägarna i bolaget ska hanteras. Aktieägaravtal utgör därmed en grundläggande dokumentation som varje aktiebolag måste upprätta. Det är rekommenderat att anlita en juridisk expert för att formulera aktieägaravtalet på bästa sätt.

Vill du få hjälp med utformande av ett aktieägaravtal? Besök denna hemsida: aktieägaravtal.net

Karriärkonsulten - Din nyckel till framgångsrik rekrytering

1 Aug 2023

Söker du drömjobbet eller behöver du fylla en ledig tjänst? Då är Rusta Och Matcha lösningen för dig!

Karriärkonsulten är den ledande aktören inom rekrytering och matchning av arbetsgivare och arbetstagare. Genom deras innovativa tjänst, Rusta Och Matcha (KROM), kan du snabbt och effektivt hitta den perfekta matchningen på den komplexa arbetsmarknaden. Oavsett om du är arbetsgivare eller arbetssökande, kommer denna tjänst att öppna dörrar för dig och hjälpa dig att nå dina karriärmål.

Rusta Och Matcha är en unik samarbetspartner till Arbetsförmedlingen och har spelat en viktig roll i reformeringen av deras rekryteringsprocess. Målet är att underlätta övergången till arbetsmarknaden för nyblivna arbetssökande eller de som har varit tillgängliga på arbetsmarknaden under en tid. Om du för närvarande söker anställning, bör du definitivt kontakta Arbetsförmedlingen för att ta reda på om du är berättigad till KROM. Om du är berättigad, kan du enkelt ansöka om tjänsten och snart få möjligheten att delta i ett uppstartsmöte.

Maximera dina möjligheter med Rusta Och Matcha

Karriärkonsultens samarbete med Arbetsförmedlingen garanterar en sömlös och professionell upplevelse för både arbetsgivare och arbetssökande. Genom Rusta Och Matcha får du tillgång till en stor mängd kompetenta kandidater, noggrant utvalda för att matcha dina specifika behov och krav.

Som arbetssökande kan du dra nytta av Karriärkonsultens expertcoacher som kommer att ge dig värdefulla råd och hjälp att förbättra ditt CV. Genom personlig matchning och målinriktad vägledning kommer du att öka dina chanser att hitta ditt drömjobb. Rusta Och Matcha är en plattform som förbinder dig med de bästa arbetsgivarna i din bransch och ger dig möjligheten att göra en positiv och varaktig inverkan.

Om du är en arbetsgivare som letar efter nya talanger till ditt företag, kommer Rusta Och Matcha att bli din bästa vän. Med hjälp av denna banbrytande tjänst kan du enkelt hitta och välja bland ett brett urval av högkvalificerade kandidater. Karriärkonsultens coacher kommer att stå till ditt förfogande och guida dig genom rekryteringsprocessen, vilket sparar både tid och resurser. Tack vare Rusta Och Matcha kan du snabbt och effektivt fylla dina lediga tjänster med de bästa talangerna på marknaden.

Se framtiden på nära håll med en smartboard

25 Jul 2023

Jobbar ni fortfarande med whiteboard och torra whiteboardpennor som aldrig fungerar när de ska? Då är det dags att byta till en riktigt bra smartboard.

Vad är en smartboard egentligen? Jo, det är en tavla med funktioner som kommer att förändra hela ert arbetssätt för all framtid. Att följa med framtiden kan verka skrämmande, men när ni har experter på AV-teknik på plats så kommer ni inom kort att vara övertygade om att det inte finns någon bättre väg att gå.

En smartboard är som en whiteboard, fast bättre. Har ni någon gång försökt ha hybridmöten? Hybridmöten är när delar av mötesdeltagarna är närvarande i mötesrummet, och resterande följer med via digitala mötesappar, som Zoom eller Teams. Då fungerar det inte med en vanlig whiteboard. Ni behöver något bättre, och det finns att tillgå.

Många olika funktioner med en smartboard

En smartboard kan till exempel hjälpa er att skärmdela materialet, så att alla deltagare har tillgång till exakt samma information samtidigt. Det betyder att ni inte behöver krångla med kameror och extra pappersarbete eller att dokumentera allt som pågick under mötet för att sedan skicka det till dem som behöver.

Den är också utmärkt när ni ska presentera ett förslag till en kund som befinner sig väldigt långt borta. Det i sin tur gör att ni kan utöka er kundkrets. Se också till att ta hjälp med riktigt bra ljud och bild när ni anlitar ett företag som sysslar med AV-teknik, så får ni en fullfjädrad upplevelse, varje möte.

Så kan man skydda sin verksamhet med rätt företagslarm

8 Jul 2023

Att investera i ett för företaget väl anpassat företagslarm är klokt. Genom att noggrant identifiera företagets behov går det enkelt att hitta helt rätt larm.

Att skaffa ett företagslarm kan vara något av det klokaste man kan göra för att skydda sin verksamhet. Ett sätt att försäkra sig om att inga objudna kommer in i företagets lokaler eller att företaget utsätts för någon typ av sabotage.

För att veta vilken typ av larm som kan vara passande för företaget krävs det att man rannsakar verksamheten. Kanske finns det fler saker än dörrar och fönster som behöver skydd. Ett smidigt passersystem vid entrén kanske vore på sin plats? Eller kameror som övervakar lokalerna och kan avgöra om fel personer tar sig in.

Snabb utryckning tack vare företagslarm

Ett företagslarm ska självklart vara kopplat till någon typ av vaktbolag. För att larmet ska vara behjälpligt måste det gå snabbt att få hjälp ifall larmet löser ut. Direktutryckning kan vara helt avgörande ifall någon skulle försöka ta sig in på företaget eller om det exempelvis skulle börja brinna i lokalerna.

Om vaktbolag eller räddningstjänst kommer fram i tid blir skadan i lokalerna oftast mindre. Detta bör man verkligen komma ihåg den dagen det blivit dags att välja företagslarm. Oavsett kostnad är det alltid klokt att ta i lite extra när det kommer till ett riktigt bra företagslarm. Väljer man att snåla in på larmet lär man definitivt ångra sig den dagen olyckan eller tjuven är framme. För mer information om företagslarm se företagslarm.nu.

← Äldre inlägg

Här kan du finna infomation om hur du skall handla på nätet och hur du ska göra det på ett enkelt sätt.