Tips för den som ska göra sin egen tröjdesign
Ska du göra en egen tröja med tryck? Kanske har du en superbra idé för en snygg tröja, eller så ska det fungera som profilkläder för ditt företag. Oavsett skäl finns det ett par saker som är bra att tänka på när man ska designa en tröja med tryck. Här bjuder vi på ett par grundläggande tips.
Varför behöver du det?
Oavsett anledningen till att du ska designa din egen tröja, är det bra att sätta fingret på varför man ska göra det och arbeta därifrån. I nästan samtliga fall kommer designen nämligen innebära någon form av branding.
Om du till exempel ska göra tröjor till ditt företag är branding genomgående. I sådana fall bör du välja en tröja och ett tryck som rimmar väl med varumärket och som kan uppskattas av målgruppen. Tänk också på materialet – som företag kan det vara bra att visa sig miljömedveten och välja material därefter.
Vilken budget har du?
Oavsett om man handlar som privatperson eller för ett företags räkning, vill man givetvis inte betala för mer än vad man får. En anledning till att sätta sin budget tidigt i processen är att det kommer påverka vilka tröjor du kan välja, samt påverka vilket tryck du kan göra. Till exempel blir det dyrare ju fler färger du väljer. Har du en snål budget är ett bra tips således att satsa på tryck med få färger.
Faktorer i designen och helheten
När du ska göra en tröja med tryck finns det oändliga kombinationer som mönster, färger, former och material kan bilda. Det här är det här som många tycker är riktigt roligt, och det finns verkligen goda möjligheter att släppa fram sina kreativa sidor. Under din designprocess kommer du att stöta på följande moment:
- Typ av tröja. Ska du ha en t-shirt, hoodie eller sporttröja? V-ringad eller inte? Polokrage? En långärmad t-shirt? Det finns oerhört många typer av tröjor. Se till att du går igenom alla alternativ innan du bestämmer dig. Ha din målgrupp i åtanke.
- När det kommer till stilen på tryck och färger och så vidare, kan du bli riktigt kreativ. Om det är svårt att komma igång är det bra att tänka på att det ska rimma med ens varumärke och målgrupp.
- Typsnitt. Ska du ha text på tröjan, vilket ju många har, är valet av typsnitt inget som bör förhastas. Det typsnitt du väljer kommer att säga mycket om ditt varumärke. Comic Sans kanske inte passar för ett företag som vill förmedla en formell ton, till exempel.
- Färger. Valet av färger spelar en stor roll för vilket budskap din tröja kommer att förmedla. Olika nyanser, färgskillnader och kontraster väcker alla olika typer av känslor hos betraktaren. Som nämnt lite högre upp kan det här dock vara något som man får vara försiktig med, om man har en liten budget. Att enbart printa i ett fåtal färger till exempel, är enormt mycket billigare än att ha en riktigt färgglad t-shirt. Är du också riktigt noga med nyanserna kan det bli dyrare – om du till exempel vill matcha de exakta färgerna med din logga. Om man vill spendera mindre pengar får man ofta nöja sig med en närliggande nyans.
Andra inlägg
- Rusta och matcha för en arbetskarriär i Göteborg
- Kontorsanpassning för modern effektivitet i Stockholm
- Effektiva metoder för chefsrekrytering
- Moderna kassasystem för företag i Stockholm
- Chefsrekrytering Stockholm – vägen till framgång
- Datorhjälp räddar dagen i Stockholm
- Digital bokföring underlättar för företag i Stockholm
- Revisorn garanterar ett aktiebolags ekonomiska hälsa
- Betydelsen av konkursansökan i svåra tider
- Effektiv hantering av bokföring i Stockholm
Här kan du finna infomation om hur du skall handla på nätet och hur du ska göra det på ett enkelt sätt.